Rif: 231663
NICHOLAS, ThomasPossessions. Indigenous Art/ Colonial Culture/ Decolonization
London, Thames and Hudson 2022 - Seconda edizione ampliata (2nd Revisited Edition)
Testo di Thomas Nicholas. 181 illustrazioni a colori e in bianco e nero
8vo (cm 23,4 x 15,3), pp. 368 Rilegato, sovracoperta in acetato (cloth, acetate dust jacket) Perfetto (Mint)The arts of Africa, Oceania and Native America famously inspired twentieth-century modernist artists, was this a cross-cultural discovery to be celebrated, or just one more example of Western colonial appropriation? Highly acclaimed on first publication, and now revised and updated, this revelatory book explores cross-cultural art through the lens of settler societies such as Australia and New Zealand, where Europeans made new nations, displacing but never eclipsing Native peoples. In this dynamic of dispossession and resistance, settler artists and designers have drawn upon Indigenous motifs and styles in their search for distinctive identities, while powerful Indigenous art traditions have asserted the presence of First Nations peoples and their claims to place, history and sovereignty. Cultural exchange is a two-way process, and an unpredictable one. For anyone with an interest in the current debates about decolonization, Indigenous culture and the history of art, this is essential reading.
Le arti dell'Africa, dell'Oceania e dei nativi americani hanno notoriamente ispirato artisti modernisti: si trattava di una scoperta interculturale da celebrare o solo di un ulteriore esempio di appropriazione coloniale occidentale? Accolto con grande favore alla sua prima pubblicazione e ora rivisto e aggiornato, questo libro rivelatore esplora l'arte interculturale attraverso la lente di società come l'Australia e la Nuova Zelanda, dove gli europei hanno creato nuove nazioni, spostando ma mai eclissando i popoli nativi. In questa dinamica di espropriazione e resistenza, gli artisti e i designer colonizzatori hanno attinto a motivi e stili indigeni nella loro ricerca di identità distintive, mentre le potenti tradizioni artistiche indigene hanno affermato la presenza dei popoli delle Prime Nazioni e le loro rivendicazioni di luogo, storia e sovranità. Lo scambio culturale è un processo bidirezionale e imprevedibile. Per chiunque sia interessato agli attuali dibattiti sulla decolonizzazione, sulla cultura indigena e sulla storia dell'arte, questa è una lettura essenziale.
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