Rif: 208549

CHANCEL, Philippe (Issy les Moulineaux, 1959)Drive Thru Flint

Bologna,  L'Artiere 2016 - Edizione originale di 500 es. firmati

Con testi di Valérie Fougeirol e Claire Saillard. Fotografie a colori di Philippe Chancel

Design a cura di Think Work Observe 

8vo (cm 24x16.5),  pp. 115 Rilegato (hardback)  Perfetto (Mint)

" In a context of great insecurity, Philippe Chancel 'samples the real'. His action is about being there, in the present moment of human catastrophe" (dal testo di Valérie Fougeirol).

Philippe Chancel accomplishes the crossing to Walter Evans' photography's graphic and temporal lines. Then, in his own way, the photographer dives into the abandoned neighborhoods, enters neglected houses, and lays his eyes on hidden lives – before the brutal wake up to the state of emergency – declared by Barack Obama in 2016, for deadly lead pollution in water supplies, a nefarious consequence of the factories' grounding. In a context of great insecurity, Philippe Chancel “samples the real.” His action is about being there, in the present moment of human catastrophy; it's about letting oneself be flooded by reality, about waiting patiently for photographs to take shape, without ever filtering anything, but instead work by cutting. Every trace inscribed in the photograph matters. By stepping back, he maps disappearance in a proposal to reclaim territories. His photographs awake our humanity, their presence bearing the light of a possible reversal.

Philippe Chancel compie l'incrocio con le linee grafiche e temporali della fotografia di Walter Evans. Quindi, a modo suo, il fotografo si tuffa nei quartieri abbandonati, entra nelle case trascurate e posa gli occhi su vite nascoste - prima del brutale risveglio allo stato di emergenza - dichiarato da Barack Obama nel 2016, per l'inquinamento da piombo mortale nelle acque della cittadina. In un contesto di grande insicurezza, Philippe Chancel "campiona il reale". La sua azione riguarda l'essere lì, nel momento presente della catastrofe umana; si tratta di lasciarsi inondare dalla realtà, di aspettare pazientemente che le fotografie prendano forma, senza mai filtrare nulla. Ogni traccia inscritta nella fotografia è importante. Le sue fotografie risvegliano la nostra umanità, la loro presenza porta la luce di una possibile inversione.

40