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STERNFELD, Joel (New York, 1944)iDubai
Gottingen, Steidl 2010 - Prima edizione (First Edition)
Un testo di Jonathan Crary. Fotografie a colori di Joel Sternfeld
16mo (cm 13x23,5), pp. 96 Rilegato tela (cloth) Perfetto (Mint)As Paris and its shopping arcades were to the 19th Century, Dubai and its wondrous malls may be to the new millennium. The Baudelarian flâneur, is replaced by the phoneur, a wired wanderer who uses the cell phone to text and call and access the internet, all the while snapping digital images on the fly. If the arcades were representative sites of early capitalism, then perhaps the postmodern shopping playgrounds of Dubai are exemplars of advanced capitalism. With this in mind, when Joel Sternfeld visited these malls in 2008, he documented them with the consumer fetish object of the moment the iPhone. In the process, he achieves a very particular unity of form and content; the object that encapsulates the spirit of an era is used to document that era. The ramifications of a profusion of mobile phone cameras around the globe are numerous. We have already witnessed this phenomenon becoming a platform for news construction with civilian journalism changing the documentation of events. In Dubai, Joel Sternfeld uses his iPhone camera to get past mass media images of the Emirate as Disney World on the Persian Gulf, and find a human component.
Come Parigi e le sue gallerie commerciali erano il simbolo del XIX secolo così Dubai e i suoi meravigliosi centri commerciali potrebbero esserlo del nuovo millennio. Il flâneur baudelariano è sostituito dal phoneur, un vagabondo cablato che usa il cellulare per mandare messaggi, chiamare e accedere a internet, mentre scatta immagini digitali al volo. Se le sale giochi erano siti rappresentativi del primo capitalismo, allora forse i parchi giochi postmoderni per lo shopping di Dubai sono esempi del capitalismo avanzato. Con questo in mente, quando Joel Sternfeld ha visitato questi centri commerciali nel 2008, li ha documentati con l'oggetto feticcio del consumatore moderno, l'iPhone. Nel processo, raggiunge un'unità molto particolare di forma e contenuto; l'oggetto che incapsula lo spirito di un'epoca è usato per documentare quell'epoca. A Dubai, Joel Sternfeld usa la fotocamera del suo iPhone per superare le immagini dei mass media dell'Emirato come una Disney World sul Golfo Persico, e trovare una componente umana.
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