Rif: 227155

LEDERMAN, Russet & Olga YATSKEVICHWhat They Saw. Historical Photobooks by Women, 1843-1999

New York,  10x10 Photobooks 2021 - Prima edizione (First Edition)

A cura di Russet Lederman e Olga Yatskevich. 672 immagini a colori

Designer: Ayumi Higuchi

4to (cm 30x24),  pp. 352 Brossura, sovracoperta (wrappers, dust jacket)  Perfetto (Mint)

Presenting a diverse geographic and ethnic selection, the What They Saw anthology interprets historical photobooks by women in the broadest sense possible: classic bound books, portfolios, personal albums, unpublished books, zines and scrapbooks. Some of the books documented are well-known publications such as Anna Atkins' Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions (1843-1853), Germaine Krull's Métal (1928) and Diane Arbus: An Aperture Monograph (1972), while other books may be relatively unknown, such as Alice Seeley Harris' The Camera and the Congo Crime (c. 1906), Varvara Stepanova's Groznyi smekh. Okna Rosta (1932), Eslanda Cardozo Goode Robeson's African Journey (1945), Fina Gómez Revenga's Fotografías de Fina Gómez Revenga (1954), Eiko Yamazawa's Far and Near (1962) and Gretta Alegre Sarfaty's Auto-photos: Série transformações—1976: Diário de Uma Mulher—1977 (1978). Also addressed in the publication are the glaring gaps and omissions in current photobook history—in particular, the lack of access, support and funding for photobooks by non-Western women and women of color.

Presentando una selezione geografica ed etnica diversificata, l'antologia What They Saw interpreta i libri fotografici storici di artiste donne nel senso più ampio possibile: libri classici rilegati, portfolio, album personali, libri inediti, zines e scrapbooks. Alcuni dei libri documentati sono pubblicazioni ben note come Photographs of British Algae di Anna Atkins: Cyanotype Impressions (1843-1853), Métal di Germaine Krull (1928) e Diane Arbus: An Aperture Monograph (1972), mentre altri libri possono essere relativamente sconosciuti, come The Camera and the Congo Crime di Alice Seeley Harris (1906 circa), Groznyi smekh di Varvara Stepanova. Okna Rosta (1932), Viaggio in Africa di Eslanda Cardozo Goode Robeson (1945), Fotografías de Fina Gómez Revenga (1954), Far and Near di Eiko Yamazawa (1962) e Auto-photos di Gretta Alegre Sarfaty: Série transformações-1976: Diário de Uma Mulher-1977 (1978). La pubblicazione affronta anche le evidenti lacune e omissioni nell'attuale storia del libro fotografico - in particolare, la mancanza di accesso, supporto e finanziamento per i libri fotografici di donne non occidentali e donne di colore.

100

Rubriche

Notizie dal mondo dell'arte, della fotografia, della letteratura, dell'architettura e del design, dei libri illustrati, d'artista, di pregio, rari e di svago...

Archivio Articoli